6 sep. 2012

Min glittriga rosa pysselbok / Min roliga blå pysselbok

Vilken hemsk pysselbok som jag läste om på facebook. Dessa spär verkligen på könsrollerna. De fick mycket uppmärksamhet och förlaget har nu dragit tillbaks den! Det var bra gjort! Jag läser även om deras andra böcker "Sportkillar" och "Sporttjejer".
"Sportkillar Pysselbok med klistermärken En färgstark och actionspäckad pysselbok med sport som tema. Lär dig spännande fakta om olika sporter som till exempel rugby, tennis, formel 1 och fotboll. I mitten av boken hittar du över 250 klistermärken så att du kan förse sportkillarna med kläder och passande utrustning som de behöver när de ger sig ut på banorna för att träna, tävla, kämpa och vinna!"
"Sporttjejer Pysselbok med klistermärken Sportspäckat pyssel! Hästhoppning, gymnastik, surfing, tennis och skridskoåkning är bara några av alla de sporter som finns med i denna pysselbok. I mitten av boken hittar du över 250 klistermärken med sportkläder och utrustning till de olika sportgrenarna. Utrusta tjejerna så att de kan ge sig ut på banorna för att träna, tävla, kämpa och vinna!" Vad är detta? Är det så det är? Killar gillar rugby, tennis, motorsport och fotboll? Och tjejer gymnastik, surfing, tennis och skridsko? Jag måste säja att jag inte alls känner igen mig i detta? Har själv 2 döttrar som tycker om sport men jag skulle ALDRIG dela upp dessa sporter i kill- och tjejsporter... Eller är det bara jag som reagerar? Lämna gärna en kommentar!

1 kommentar:

  1. Det är inte bara du som reagerar. :)
    Tulak Förlags inköpsansvarige verkar inte riktigt ha alla hästar hemma i stallet. Kollade också igenom deras sortiment på hemsidan. Nästan samtliga av deras pysselböcker kommer i två versioner - en färgsprakande och tuff killversion och en pastellrosa och glittrig tjejversion. De kanske borde överse sin inköpspolicy en aning...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar!